reissausta ja ruokaa

Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa. Irtiottaja Thaimaassa. Eläinsuojelutyötä.

Junalla Los Angelesista San Franciscoon

Junassa oli panoraamavaunu.

Otimme maaliskuun lopussa Los Angelesista junan San Franciscoon. Halusin nimenomaan junan enkä bussin, koska olin lukenut junan kulkevan ison osan matkasta lähellä merta merinäkymin.

amtrak los angelesLiput ostimme tiskiltä Union Stationilta, jonne oli helppo mennä metrolla Hollywoodista (1,75 dollaria suuntaansa). Maksoi noin 60 dollaria/lippu. Tiskillä kannattaa olla tarkkana, koska Amtrak myy juna-bussi -yhteyksiäkin. Meillekin meinattiin ensin myydä matka, jossa olisimme menneet junalla vain Santa Barbaraan ja jatkaneet siitä bussilla.

junaSan Franciscossa ei ole Amtrakin juna-asemaa, joten liput tulee ostaa Oaklandiin, joka on käytännössä kuin San Franciscon esikaupunkia. Meille myytiin liput, joissa oli suora matka Oaklandiin, mutta sitten olisi ollut lyhyt jatkoyhteys San Franciscoon bussiasemalle. Kätevämpi voi olla ottaa Oaklandin rautatieaseman läheltä metro ja päästä sillä vaikka perille, mikäli majapaikka on metrolinjan varrella. Me kylläkin yövyimme Oaklandissa (aseman lähellä halvin paikka on Civic Center Lodge, 73 $ + verot) ja valitsimme aamulla lauttamatkan San Franciscoon.

Junavaunu sisältä.

Junan lähtöaika oli muistaakseni 10.10 aamulla, mutta meidät neuvottiin tulemaan rautatieasemalle check-inniin jo kello 8.30. Yksi junamatkustamisen eduista pitäisi olla se, ettei siihen kuulu pitkiä odotteluaikoja kuten lentokentillä. Eipä näköjään Yhdysvalloissa. Asemalla piti sitten jonottaa check-inniin ja siinä vaiheessa vasta saimme istumapaikkojemme numerot. Tässä vaiheessa pitäisi muistaa pyytää ikkunapaikka junan kulkusuuntaan nähden vasemmalta, jotta näkee merimaisemat.

Mukava juna

Jalkatila oli ruhtinaallinen.

Juna oli vielä mukavampi kuin suomalaisjunat, koska ainakin meidän kohdallamme oli paljon jalkatilaa. Laitoimme sinne rinkkamme, mutta olisin mahtunut sinne kippurassa makailemaankin. Istuimenkin sai aika matalalle ja vedettyä pehmeän lisäpalan jalkojen tueksi. Nukuinkin matkalla aika tavalla.

Vegaaniburgeria junan kahvilasta.

Ikkunasta näki hyvin, mutta lisäksi kahvilavaunun yläpuolella oli panoraamavaunu maisemien ihailuun. Sinne jopa mahtui istumaankin. Kahvilavaunusta olisi saanut vegaaniburgeria, milloin Suomessa?

Juna kulki muutaman tunnin myöhässä

Juna seisoi Guadalupen asemalla noin tunnin. Lopulta ihmiset saivat lähteä ulos jaloittelemaan. Kun juna lähti liikkeelle, meinasin pari ihmistä jäädä laiturille. Juna jarrutti sitten.

Juna seisoi Guadalupen asemalla noin tunnin. Lopulta ihmiset saivat lähteä ulos jaloittelemaan. Kun juna lähti liikkeelle, meinasi pari ihmistä jäädä laiturille. Juna jarrutti sitten.

Matkan piti kestää noin 12 tuntia ja meidän olisi pitänyt olla perillä Oaklandissa yhdeksän aikaan illalla. Sen sijaan olimme siellä puoli kolmelta yöllä. Olin tosi tyytyväinen että olimme varanneet majoituksen ja vieläpä Oaklandista läheltä asemaa, ettei tarvinnut siitä vielä lähteä San Franciscoon. Juna seisoi matkan varrella muutamassa paikassa jopa tunnin kerrallaan. Kyse oli jostain koneviasta ja juna kai jossain vaiheessa odotteli jotain vastaan tulevaa junaa, josta saisi varalaitteen.

Onneksi motelliin ei ollut pitkä matka yöllä.

Amtrakin sivuilta löytyi tieto, että hyvitystä voi hakea, jos juna on pari tuntia myöhässä. Asia ei hoitunut Amtrakin tiskillä, vaan siellä neuvottiin soittamaan palvelunumeroon. Sieltä ei saanut ketään ihmistä kiinni, vaan vain automaattinen nauhoite. Lähetimme sitten asian Amtrakin nettisivujen palvelulomakkeella. Ei ole tullut vastausta parin viikonkaan jälkeen. Enpä tiedä haluanko matkustaa San Franciscosta takaisin Los Angelesiin junalla.

Lue myös: Länsi-Yhdysvaltojen kierrokselle 7 viikoksi >>

Junamatkan maisemia aikajärjestyksessä

appelsiinirekka losin jälkeen

1 a maisema timo

maisema 1

2 maisema ranta

2 b maisema timo

Rannan varrella oli aika makeita paikkoja asuntoautoilijoille.