reissausta ja ruokaa

Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa. Irtiottaja Thaimaassa. Eläinsuojelutyötä.

Sintra-Cascaisin luonnonpuisto on rantakohde Portugalissa

kissa ja sardiinipurkki

Kissa sardiinipurkin äärellä Praia das Macasissa. Kuva: kRisu

Sintra-Cascaisin luonnonpuisto on näppärä paikka, jos haluaa päästä esimerkiksi Lissabonista hiekkarannoille päiväretkelle tai kävelemään Atlantin rantoja pitkin. Lissabonista voi ottaa junan viereiseen Cascaisin kaupunkiin tai Sintraan ja niistä pääsee bussilla luonnonpuiston rannoille ja pikkukyliin. Jotkut tiet ovat kapeita ja hankalia, joten esimerkiksi matkailuautolla pitää olla tarkkana minne voi mennä. Busseissa tulee helposti huono olo, joten kannattaa sijoittautua takaosaan niin että ikkunasta tuulee kasvoille.

Praia das Macasin ja Azenhas do Marin välillä oli joitain autioita taloja paraatipaikoilla.

Meidän ajatuksemme oli mennä alueelle patikoimaan, mutta yllättävää kyllä, se ei ollut mitenkään mainostettu mahdollisuus. Rantapolkuja pitkin pääsi kävelemään ainakin jokusen kilometrin Praia Granden ja Azenhas do Marin välillä ja Cabo da Rocastakin näytti lähtevän polkuja Praia Granden suuntaan. Saattaa olla että koko rannikon myötäisesti menee kävelypolut. Mutta välillä siellä on jyrkkiä kallioita, joten tuskin koko ajan ihan rannan tuntumassa pääsee kävelemään.

Tahnaa, avokadoa ja seitanmakkaraa leivällä.

Sipulitahnaa, avokadoa ja seitanmakkaraa leivällä. Kaupasta löytyi monenlaisia tahnoja leivälle ja saimme kivan piknikin aikaiseksi tuulisen rannan eväskatoksessa.

Ruokatarjonta ei ole Portugalin pikkupaikkakunnilla mitä mahtavin, mutta luonnonpuiston kylistä löytyisi itse asiassa kaksi kasvisravintolaa. Me löysimme Praia das Macasin kylästä kivan ruokakaupan seitanmakkaroineen, joten me elimme siellä eväillä. Kauppa oli Avenue Eugene Levyn ja Rua Nossa Sintra da Praian kulmassa. Siinä vieressä rannan jyrkänteillä on talon rauniot, jossa asui ainakin kymmenen kissa. Joku ystävällinen ihminen näytti niitä ruokkivan ja juottavan, mutta me veimme niille vielä lisäksi sardiineja.  Etsi Sintran alueen kasvisravintolat Happy Cow -sivustolta >>

Hotel Arribasin uima-allas on rannalla.

Lähdimme Sintrasta aamulla bussilla (hidas raitiovaunu ei kulje joka päivänä) Praia Granden kautta Praia das Macasille, emmekä olleet suunnitelleet kulkemisiamme siitä eteenpäin. Kävelimme Praia das Macasista pohjoisen suuntaan rinkat selässämme ja sitten palasimme ja kävelimme etelään Praia Grandelle. Siellä kävimme huviksemme kysymässä rannan ison hotelli Arribasin hintoja, ja päätimme jäädä 85 euron hintaiseen huoneeseen (heinäkuussa hinnat olisivat netin mukaan olleet jo paljon kalliimmat). Piipahdimme vielä kävellen Praia das Macasissa kaupassa hakemassa iltasyömiset.

Meiltä jäi monet Sintra-Cascaisin rannat ja kylät näkemättä, siellä riittäisi koluttavaa. Cabo da Rocan jyrkännettäkään emme käyneet katsomassa, vaikka otimmekin sitä kautta kulkevan bussin Cascaisin kaupungista Sintraan. Cabo da Rocan kautta kulkevasta bussista näkee paremmin maisemia kuin toisesta Cascaisista Sintraan menevästä bussista.

Lue myös:
Sintran mystiset kaivot – Quinta da Regaleira Portugalissa >>
Sintran vanhat talot, linnat ja kukkulat Portugalissa >>
Mukavan kulahtanut Lissabon >>
Portugalin kasvisruoat ja Lissabonin ravintolat >>

Hyvä esittely Sintra-Cascaisin biitseistä >>

Atlantin valtameri.

Praia das Macasin ranta Sintra-Cascaisin luonnonpuistossa Portugalin lähellä.

Praia das Macas pohjoisesta etelään katsottuna.

Rannan kiviä iltavalossa.

Luonnonpuiston rantoja myöten kulkee polku. Tässä polkua Prai das Macasista pohjoiseen.

rantaa praia das macasilta pohjoiseenportugalin rannikkoa

Näkymä Praia Granden suuntaan.

Praia Granden hiekkarantoja.

Hiekkaranta on vilkkain Praia Grandella Hotel Arribasin vieressä.

meri ja kallio

merenrantaa ja keltaisia kukkia

Sintra-Cascaisin luonnonpuiston etelänäkymiä.

3 comments on “Sintra-Cascaisin luonnonpuisto on rantakohde Portugalissa

1. Anna / 270 Degrees
    10.8.2016

Niin kaunista! Ihastuin erityisesti tuohon kuvaan Praia das Macasin rannasta, jossa kaupunki näkyy taustalla. Upea maisema🙂

2. Päivitysilmoitus: Cascaisin lomakaupunki Lissabonin vieressä | reissausta ja ruokaa